15. ledna 2017

Kapela Веремій / Veremiy

ВЕРЕМІЙ, (ale jde to foneticky přepsat také jako Veremiy či Veremij) je ukrajinská kapela z Kyjeva. Hrají Melodic Heavy/Folk Metal. Místy připomíná i folk rock.


Členové:
Jména členů kapely jsem nalezla zde
Vitali Kalinichenko - zpěv
Igor Vladimirov - kytara
Denys Boyko - kytara
Tatiana Dubchenko - housle
Paul Poprotskyy - flétna
Dmitry Romanets - basa
Carl Alexander - bicí

Co se týče textů, nedokázala bych vám na sto procent říct, o čem zpívají nejčastěji. Nenašla jsem české překlady písní. Ne, že bych se o to nepokusila. Objevila jsem ukrajinskou stránku, něco jako naše karaoketexty.cz, kde jsou i některé texty od této kapely. Můžete si to projít, pokud nemáte potíže s ukrajinskou azbukou. Je trochu jiná, než ta ruská. Až teď jsem si uvědomila, jak moc. Vyskytuje se tam "І" a "Ї". A kromě "Г" mají ještě i "Ґ". Což mě mate.

Proč mám tuto kapelu ráda:
Víte, tuhle kapelu jsem loni na začátku léta objevila čistě náhodou na youtube. Prostě jsem se na ní proklikala, když jsem hledala něco jiného. Klasika.
Na první poslech, jsem z ní byla rozčarovaná. Nevěděla jsem co si o ní mám myslet. Přišla mi dobrá, ale nebyl to obvyklý styl hudby, který jsem v tu chvíli vyhledávala. Nevěděla jsem, jak jí správně pojmout. Tak odlišné od pagan/folk metalu, a přesto tak kvalitní. Chvíli jsem si jednotlivé kusy pouštěla jako kulisu pro psaní článku a sotva jsem je vnímala. Jejich hudba je taková nerušivá.
A pak jsem objevila píseň, pro kterou jsem se nadchla. Ten refrén. Ááách. Píseň, jejíž název i melodie mě inspirovaly k napsání básně podle skutečné události o mé nechtěné procházce v krupobití a kterou jsem si pouštěla pořád dokola. Celý měsíc jsem neposlouchala nic jiného. Je prostě dobrá. Má v sobě cosi magického a ryze lidského. Právě tahle píseň mi pomohla tuto muziku lépe pobrat. Donutila mě pak ostatní písně poslouchat pozorněji a já našla i další skvosty, jako je tahle a tahle. A ještě mnoho dalšího.
Uvědomila jsem si, že zpěvák má krásný a velmi čistý hlas. Není to žádný nářez. Spíš něžné pohlazení. To v metalu jeví dojem uspořádanosti a přehnané kultivovanosti. To může zase dráždit milovníky chrapláků. Ale i Veremiy má rychlejší písně. Třeba toto. Takový jejich nejtvrdší počin.
Každopádně tvrdím, že je škoda, že tuto skupinu nikdo nezná. Má posluchačům co nabídnout. I kdyby to mělo být jen klidné večerní posezení u příjemných tónů.
Tak doufám, že jste se dnes dozvěděli něco nového. Protože to není umění psát o notoricky profláknutých věcech. Tady se ukáže, jak jsem schopná ukázat lidem cosi docela nekomerčního a neznámého, aby je to nějak obohatilo.

2 komentáře:

  1. Ahoj, jmenuji se Martin, je mi 39 let, žiju sám, já tuhle kapelu mám taky moc rád, jen vubec nerozumím textum jejich písní a vubec nevím kde najít české překlady jejich písní, je to velká škoda, ale vnímám hudbu, melodii, zpěv, zabarvení hlasu, intonaci, a musím říct že Veremiy zní velice kultivovaně a to je myslím to co v metalu dnes hodně překvapuje, zní mě více folk rockově než metalově, a právě to je to co na nich obdivuji a miluji. Veremiy jsou hudebně kultivovaný, velice muzikálně i nadaný, skutečně moc dobrý, mužu je také jen doporučit snad i proto že sám u nich, právě u Veremiy, více vyhledávám tu folk rockovou hudební polohu než čistě jen metallovou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za komentář.
      S texty písní je holt problém. Člověku nezbývá nic jiného, že si to hodit do google překladače a doufat, že to přeloží alespoň z poloviny správně. :-) Další možnost je zeptat se nějakého známého Ukrajince, který by náhodou neměl čas to přeložit nebo alespoň zevrubně popsat, o čem písně jsou. Já jako na potvoru žádného neznám.

      Vymazat

Děkuji za komentář