4. července 2023

Psaní jako terapie aneb návrat ke kořenům

Zdravím milí čtenáři. Je to dost dávno, co jsem zveřejnila článek, který jsem psala jen z radosti ze psaní. Naposled tomu tak bylo před nástupem do práce. Pak už člověk nikdy neměla tolik energie, abych ze sebe něco dostala. Maximum, které zvládám, jsou opravdu jen ty fotky a k nim pár vět. Delší text ale často nejsem schopná dát dohromady, protože se mi už většinou klíží oči. Což má řešení. Psát články o pauze na oběd. Ale to asi toho moc nenapíšu, protože trvá 30 minut. Z toho 20 minut jím. 

Ach jak strašně moc mi chybí ty doby, kdy člověk zasedl k blogu a aniž by věděl, co psát, během chvíle vznikl text klidně i o tisícovce slov. Byla to pro mě terapie. Vášeň. Životní nutnost. A já se k tomu potřebuju vrátit Musím více psát. Cítím, že bez něj mi degeneruje mozek. A já té intelektuální vzpruhy v životě moc nemám. Je to jediná věc, pro kterou stojí za to žít. A ještě se vypíšu z věcí, které nemůžu říkat lidem kolem sebe.

Vlastně se stýkám převážně s těmi, co se baví o lidech, které neznám nebo kteří mě vůbec nezajímají. Popřípadě co se kde v obchodě zdražilo nebo zlevnilo. Toho bych si třeba všimla, aniž by mi to někdo neustále připomínal. Prostě vlezu do obchodu, kouknu na cedulky, zjistím, že ta Studentská pečeť stojí zase o chlup víc. Ale stejně jí koupím. To si radši odpustím salám, ale čokoládu potřebuju. 

Nebo neustále atakují druhé s otázkami, co  mají zítra vařit. To je věc na kterou se klidně můžou zeptat umělé inteligence. Třeba takový Chat GPT občas dobře poradí. Nebo ještě lépe. Můžou si o tom pohovořit se svými rodinnými příslušníky. Ti přece nejlíp ví, jaké jídlo by si dali. A že jsou zmlsaní a nejraději by jedli každý den biftek a hranolky? Na to já odpovídám, aby je nechali takové dva až tři dny o hladu. Pak budou jíst i suchý chleba.

Ale dá se to řešit ještě jinak. Děda z Protivína bouchl rukou do stolu a my se ségrou musely jíst i to, co nám nechutnalo. I to, z čeho se nám skoro chtělo zvracet. Každá vůle jde nakonec zlomit. Avšak to už chce mít v sobě jistou dávku sadismu. Ale o tom jsem, myslím, mluvit vůbec nechtěla. 

Jen jsem tím potřebovala naznačit to, že  vlastně nemám s kým probrat to, jak na mě zapůsobila kniha "Utrpení mladého Werthera", jak válka na Ukrajině ovlivňuje poslouchání mých oblíbených ruských kapel. Jak mě dodnes bolí to, že dva slovanské národy bojují proti sobě. Je to jako když máte dva bratry a jeden druhého se snaží rozřezat motorovou pilou, přičemž vy jste nuceni se na to dívat. 

A zmínit se v práci před někým, že jsem nevolila v prezidentských volbách Babiše, to už má člověk teprv strach, aby mu někdo nezačal promlouvat do duše. Já přece nepopírám, že je schopný podnikatel a fajn premiér v dobách klidu. Ale krize on těžce nezvládá. Toho si už přece každý musel všimnout. To ale nikomu nevysvětlíte. Proto se do toho taky nechci pouštět. 

A nejtěžší level je, když šedesátileté kolegyni řeknete, že posloucháte metal a ona neví, co to je. Ale měla jsem tehdy dobrou vůli a pověděla jim, že je to takový tvrdší rock. Protože jsem doufala, že ví, co je rock. Och já naivní. Vzápětí v rádiu hráli Richarda Krajča. A ona se zeptala, jestli je to dost tvrdé, aby to byl metal. Že by někoho vůbec kdy napadlo považovat kapelu Kryštof za metal? Je to zábavné. A já už se děsila toho, že budu muset dlouze vysvětlovat, proč třeba Iron Maiden není rock. Takhle jen stačilo říct, že ta písnička od Krajča je úplně měkká a dál se tím nezabývat. Já ji nechám poslouchat jejich Karla Gotta a Helenu Vondráčkovou. To bude asi nejlepší. Ale kdyby mi bylo třeba patnáct, určitě bych se je pokusila zachránit od jejich obvyklého stylu. Ale z toho už jsem vyrostla. Ačkoliv ta touha občas vypluje v hlubin podvědomí ve formě regresu. 

Uvedu příklad. V práci máme hodně agenturních pracovníků z Moldavska. A jeden čas jsme tam měli skupinku, ktera si nahlas pouštěla dost zvláštní muziku. Něco mezi technem, hip hopem a ještě něčím dalším, co ani neumím pojmenovat. Jedna kolegyně to velice trefně nazvala hudbou z Marsu. Já už měla nutkání najít nějakou solidní Moldavskou metalovou kapelu kterou bych jim pustila, aby se mohli přeorientovat, a nemuseli se sebepoškozovat tímhle. A taky že jsem hledala. A našla jsem skupinu Esperoza. Ale neodvážila jsem se s tím vyjít na světlo světa. Stejně by asi pro nezkušeného posluchače byla neschůdná. Ale nás, co už jsme slyšeli ledacos, nevyvede z míry ani symphonic/extreme/gothic metal. Hudba z Marsu, ale z úplně opačného spektra. Ale baví mě to. :-)  

Také se ukázalo, že se v práci nejspíš nikdo nezajímá o vědecké poznatky ohledně vesmíru. Vsadím, se, že když jim řeknu, že Česko dostalo nabídku vyslat do kosmu svého astronauta, tak už za půl minuty to pustí z hlavy. A přitom je to taková důležitá vlastenecká informace. Ale beztak se na to neseženou peníze a nikdo nikam nepoletí. Škoda.

Zato s naprostou jistotou ví, co se stane v seriálu Ulice deset dílů dopředu. Mě baví seriály, kde je nějaký začátek a konec. A ráda se na ně podívám, když zjistím, že mají pevný počet epizod a jeho děj nekončí v křoví. Zvlášť, když má nějaké fantasy prvky, kvalitní humor, do detailů propracovanou zápletku... prostě nějakou přidanou hodnotu. 200 dílů a více odpouštím jenom jihoamerickým telenovelám. A i ty se časem doberou k nějakému cíli. Ale proč se dívat na dva tisíce hodin nudy? Češi neumí nekonečné seriály. Je mi líto.

Uf, myslím, že už jsem vyčerpala všechno, co mě tížilo. Alespoň vidíte, že veškeré moje delší články vždycky byla kritika všeho možného. Lidstvo, politika a hudební a filmový vkus druhých. Věčná témata, která se opakují v mé hlavě furt dokola. A ještě jsem se zapomněla zmínit o počasí. Ale to mě zrovna nenaštvalo. Alespoň ne tolik. :-)  

A co vy? Také jste někdy měli pocit, že prožíváte dobu temna, co se týče psaní? Pokoušeli jste se s tím bojovat, nebo jste čekali, až vás to přejde?  

7 komentářů:

  1. já vždy čekám :) ono to pak přijde a stojí to za to :)

    je mi líto, že si v práci nerozumíš s kolektivem a nemáš si s kým popovídat :) já naopak díky práci poznala své nynější přátelé a jsem za to nesmírně vděčná :)

    OdpovědětVymazat
  2. O astronautovi jsem doteď nevěděla, to je super věc, i kdyby to nedopadlo, díky :)

    U nás v práci už asi začínám být spíš z té starší skupiny, ale i ten rap, který teď někdo naladil, se ještě poslouchat dá. (Naše úžasné pracovní rádio se přelaďuje jen zřídka, když někoho opravdu začne štvát, a pak jen na nejbližší zrovna poslouchatelnou stanici :-D)

    Psacích dob temna jsem zažila několik, teď se nacházím v dlouhotrvajícím solidním šeru... Někdy si říkám, že by stálo za to zkusit disciplínu ve smyslu tisíc slov denně, v zásadě jedno jakých, ale každý den tisíc slov, až to začne být snadné a samozřejmé. Zatím jsem se k tomu nedostala, ale možná by teď vlastně nebyla špatná doba?

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj to je období které má jednou za čas každý

    OdpovědětVymazat
  4. Úplně s tebou cítím. Taky mám kolem sebe vesměs lidi, co se baví jen o blbinách. Ráda bych taky někdy probrala knížku, která mě zaujala, muziku, co jsem nedávno objevila, prostě všechno, co se mi honí hlavou, ale nemám s kým. Někdy je těžké najít k sobě ty správné lidi, spřízněnou duši. Sice nepíšu, ale za to ráda čtu a kreslím a taky kvůli práci toho času nemám tolik, kolik bych chtěla :(
    Utrpení mladého Werthera jsem četla a moc se mně to tehdy líbilo. Ale nic moc si z toho nepamatuju :D

    Nic není na vždy, takže se do toho psaní určitě zas dostaneš. Jestli s tím má smysl něco dělat nebo tomu nechat volný průběh je na tobě, jak to cítíš.

    Ten Krajčo metalista mě pobavil :D

    Anet

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj nejsme autorka článku ale kdybys chtěla mohly bysme někdy pokecat o knihach

      Vymazat
  5. Krize v psaní... jo, tím jsem si taky prošla a vlastně pořád ještě trochu procházím. Nemůžu se zbavit dojmu, že okruh blogerů, se kterými jsem byla před pár lety v kontaktu, se zúžil na minimum. A že ti noví potenciální známí budou k mému psaní (ať už o čemkoli) přistupovat stejně, jako ty k dotazům svého okolní na to, co mají vařit. Nicméně i proto bylo přečtení celého tvého dnešního textu osvobozující. Prostě člověk ví, že v tom není sám. Že ve spoustě věcí není sám.

    OdpovědětVymazat
  6. Pisatelská doba temna ke mně přichází pravidelně. Ale nejvíc mi pomáhá pravidelně otvírat editor anebo wordovský dokument a kolikrát už se stalo, že slova začala plynout sama. Jen ta první věta bývá nejhorší.
    Fenomén Ulice, nekonečné sledování čehokoliv, co se hýbe, bez jakéékoliv myšlenky, je trend, který ve svém okolí zaznamenávám taky. Já, když už teda si něco pustím, pak se jedná o věci, co mě zajímají anebo o počin, který má děj, zápletku a ideálně příběh, což bohužel poslední dobou postrádám u spousty filmů, co jsou uvedeny do kin. Ale mám to štěstí, že na tisíc lidí, co můj pohled nechápou, se najde jeden dva v mém okolí, s kterými si můžu popovídat o tom, co já považuju za kvalitní a dobré a zanadávat si na to bez děje a tristní.
    A vždycky když se ocitnu v debatě o tom, co se bude vařit, anebo vyprávění o bezduchém seriálu o nekonečno dílech, vzpomenu si na to, že mám spoustu způsobů, jak to ze sebe dostat ven. Vypsat se o tom na blogu, popovídat s těmi "vyvolenými", anebo to přenést do kresby nebo do diáře. Děkuji Ti za tento článek, že v tom nejsem sama.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář