17. listopadu 2023

20 animovaných videoklipů (Píseň 3): Wohnout - Malý princ

Zdravím, milí čtenáři. Dnes tu pro vás mám již třetí píseň do hudební výzvy "20 animovaných videoklipů".  Dnes jsem pro vás vybrala kapelu Wohnout a jejich píseň "Malý princ".

Víte, já nikdy vlastně Wohnout moc nemusela. Jejich hudba mi vždycky přišla děsně slizká a úlisná.  Pamatuju si, že první zkušenost s nimi jsem měla už v dětství. Nevím, jaká to byla skladba. Stoprocentně si ale vybavuju, že hlas zpěváka mě tenkrát tak pohoršil, že jsem si raději zacpala uši. Pro mě, jakožto nevinné dítko tolerující jenom na Arakain, Citron a Orlík, to byl šok. Utkvěl mi ale v hlavě útržek videoklipu. Jezdilo se v něm na Skateboardu. Po nějakém tom pátrání bych na 55% řekla, že to byl počin s názvem Psí píseň. Pak jsem tuto skupinu na dlouhá léta ztratila ze zřetele. Až se vynořila píseň Svaz českých bohémů. Taky divná. Bohužel ji ale už umím napůl nazpaměť. A stejně jí nejvíc znám od kapely Experiment, která nám ve vsi vždycky hraje na hasičském bále. :-)

A pak jsem od Wohnoutů prvně zaslechla píseň s názvem "Hloupá písnička". A ta mě nadchla. Vlastně to byla láska na první poslech. Autor melodie prostě vychytal ty drobné nuance, které jsou potřeba k tomu, aby zarezonovaly s nitrem posluchače. A není k tomu ani potřeba extra mnoho tónů. 

Věci, jako Bohemian Rhapsody od Queenů, Mester de Juglaria od skupiny Saurom nebo Dance With The Dragon mají složitou kompozici. Je to hudba s příběhem. Melodie mají určitý úvod, stať i závěr.  Střídají se tempa, hlasitosti, nástroje. Připomínají symfonie. Je to přesně ten typ hudby, který obohacuje smysly a zalévá vyprahlou duši. A kdo ví? Třeba i povznese člověka alespoň na pár okamžiků na vyšší úroveň bytí. 

A vedle toho existují písně o čtyřech akordech bez nějakého většího rozsahu. U těch není účel povznést  ducha k nebesům, nýbrž pouze se svézt na vlně. A písně od Wohnoutů mají ještě navíc jistou nadstavbu. a to zvláštní a skoro i geniální humorné prvky, které začínám oceňovat až teď. A taková je zrovna i ta "Hloupá písnička" která je ve výsledku docela fajn. Zajímavé jsou od nich i písně jako Zpěvák na inzerát, Depardieu a Jsme na zkoušce v roušce. Na té dokonce spolupracovali lidé z jiných kapel a dokonce i Pokáč. 

A nyní jsme je po úvodu s miliardou keců konečně dopracovali k jádru pudla. Knihu Malý princ jsem vlastně nikdy nečetla. Doma jsme ji nikdy neměli a v pozdějším věku mi to přišlo jako mimo můj okruh zájmů. Ale dám si závazek, že se po ní podívám v knihovně a přečtu si jí. Nicméně jsem si alespoň zevrubně prostudovala, o čem to je. Navíc mi neutkvěla ani třetina toho, co nám o ní říkala češtinářka.

Nicméně když jsem porovnala nově nabyté vědomosti s textem písně a videoklipem, zjistila jsem zhruba následovné: Zpěvák se vžil do role pilota, co v knize se svým letadlem havaroval v poušti. U něj se pak objevil malý princ, který po něm chtěl nakreslit beránka. A protože pilot beránka nakreslit neuměl, tak nakreslil slona, který je uvnitř hada. Ale i ten beránek se nakonec podaří. 

Malý princ pochází z malé planetky o velikosti domu. On o ní pečuje. Pravidelně vytrhává baobaby, které tam neustále rostou. O těch je v písni zmínka. Kořeny stromů by proměnili planetku v prach. Ale není mi jasné jak. Geologický materiál, jako je například půda, díky povětrnostním vlivům přirozeně podléhá erozi. Ale v místě, které je zalesněné, je eroze zpomalená, ba dokonce zastavená. Ze semen baobabů se dá lisovat olej a dřeň plodů je jedlá. Listy člověk může použít jako zeleninu a šťáva, co vytéká při poranění z kmene je pitná. Z kůry se mimo jiné získávají i vlákna na výrobu provazů a rybářských sítí. A to jsem vyjmenovala sotva polovinu důvodů, proč jsou vlastně baobaby tak užitečné. Navíc si ten chlapec likviduje zdroje kyslíku. Vím, že je to dětská knížka, ale to bych nebyla já, abych smyšlené příběhy neuváděla na pravou míru. Tyto informace tam totiž beztak vůbec nejsou zmíněny. Na druhou stranu, baobaby jsou obrovské stromy a na tak malou planetku by se jen těžko vešly. Takže to vytrhávání vlastně dává i smysl. Zvlášť když se jako zelenina dají jíst i kořínky semenáčků... 

To, co v písni ale nezaznělo, je, že na planetce malého prince roste i růže, kterou měl rád a s jejímž svolením odsud odletěl, aby poznal vesmír. Prozkoumal několik míst a setkal se s několika různými lidmi. A také s jednou liškou, která mu vysvětlovala hluboké pravdy o životě. O té také není v písni zmínka. Nicméně skupina lišek je na pár okamžiků ukázána v klipu.  

Videoklip jako takový vlastně ani nemá žádný souvislý děj. Jsou to spíš takové útržky, které z větší či menší části odráží text písně či děj knihy. Asi po stovce shlédnutí jsem si všimla i toho, že jsou tam ukázány i jiné planetky, které malý princ navštívil. A na každé z nich bydlel jediný člověk. A každý z nich byl zaslepený trochu jiným způsobem. Král, který si myslel, že vládne pohybům nebeských těles. Obchodník, který žil v představě, že vlastní hvězdy a že je jednou použije k nákupu dalších hvězd nebo třeba zeměpisec, který už zakreslil nespočetně map, ale ještě nikdy se nehnul od svého stolu. A ještě mnozí další. Ale jak říkám. Jenom útržky. Pouhý odraz skutečnosti. Jen jedním si klip kapela ozvláštnila. A to tím, že pilot má tvář mistra Beana. 

A nakonec mám ještě takovou otázku. Byla v knize Malý princ vůbec zmíněná svatá Johanka, byť třeba jen jeden řádek? Ale u kdyby ne, autor knihy Saint-Exupéry byl Francouz a Johanka z Arku je jedním z patronů Francie. Takže i kdyby i kdyby narážka má ní byla jenom wohnoutovská iniciativa, dávala by smysl.

1 komentář:

Děkuji za komentář