17. dubna 2017

Polská kapela Jar

Jar (prosím, neplést s českou kapelou J.A.R.) je folková polská hudební skupina založená v roce 2006. Jejich tvorba se opírá o zápisky etnografů, staré legendy a slovanské lidové obřady.



Členové:
Aleksander Michniewski - dudy, gusle (neplést s houslemi), mandola, flétna, brumle, fujara, niněra, gusli (opět neplést s houslemi), zpěv
Adam Michniewski - loutna, mandola, gusli, fujara, niněra, zpěv
Aleksander Majchrzak - bubny

Našla jsem vám i odkazy na informace v češtině o méně známých hudebních nástrojích, které řada lidí dokáže přeložit z polštiny ani podle obrázku. Nebojte, i mě samotnou překvapilo, jak moc se člověk může dozvědět, když se pídí po tom, jaké instrumenty používá jeho oblíbená kapela.

Data o tomto hudebním seskupení jsem nalezla zde v temných hlubinách polské wikipedie.

A našla jsem i jejich oficiální web. Což se hodí, pokud vám nevadí mořit se s polštinou a s google překladačem u zákeřných slov. A mají tam i texty svých písní. To kdybyste si chtěli zazpívat.

Jak jsem tuto kapelu objevila:
Bylo nebylo. Kdysi dávno v roce 2013 se mi poprvé v hlavě zrodila myšlenka, že bych mohla kreslit hudbu. Samozřejmě na svém minulém blogu. A tak jsem se čtenářů ptala, jakou píseň by jako chtěli namalovat jako první. A nějaký člověk mi dal odkaz na tuhle píseň a pak ještě na jednu od Wardruny. A tak jsem ten den objevila hned dvě kapely naráz. Byly to žně v poznávání.
Ta Wardruna mě tenkrát moc nezaujala. Přišla mi taková chladná, mrazivá, lehce znepokojivá.
Ale Jar a jejich píseň Wędrowali Rusy jsem si musela pouštět. A přišla mi ta píseň tak zvláštní, že jsem se ani neodvážila nikomu svěřovat, že se mi líbí. Ačkoliv dneska už od nich znám i lepší. Třeba píseň Do Taterskiej ziemi je úplně úchvatná. Jediná polská píseň, které já dobře rozumím. A ta melodie, ten příběh. To si musíte poslechnout. Škoda, že už to mám oposlouchané.
Jinak ta jejich hudba má vůbec takovou zvláštní vlastnost. On se pro málokterou jejich píseň nadchne. Ony jsou si všechny dost podobné. Ale i přes to všechno si to člověk rád pustí a zaposlouchá se. Je to hudba vhodná po náročném dni, kdy člověk chce rozjímat u něčeho uklidňujícího a něžného. U něčeho, jako je tohle a tohle. Ta poslední je obzvláště poučná, protože je s klipem, kde je vidět, jak se hraje na niněru. To je ta kravina s kličkou a klapkami.
Každopádně si myslím, že je škoda, že když do vyhledávače na youtube zadám Jar, vyleze mi jen J.A.R., hudba, která mě dráždí už od předeher. Jak to? Vždyť já to zadávám bez puntíků. Proč to najde jen to s těmi tečkami? Proč? Je snad Jar méně známý, než J.A.R.? To se musí změnit. Opravdu. Docela to ztěžuje hledání. Ještě že si pamatuju jména několika jejich písní, které napíšu společně s názvem kapely, a pak je to v pořádku.
A ještě na něco musíte kliknout. Z tohohle by býval byl zajímavý kytarový riff.

Můžete si taky přečíst můj článek o ukrajinské kapele Veremiy

3 komentáře:

  1. Tu skupinu vůbec neznám. Moc na to nejsem totiž. Spíš poslouchám ty více známé skupiny a interpreti. YOUTUBE to jistí

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Mě zase youtube jistí to, že když se hodně snažím, dokážu se proklikat k těm neznámým a tudíž pro mě neoposlouchaných  interpretům.

    OdpovědětVymazat
  3. Jar mám velice ráda, hraje u nás doma každou chvíli :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář